معربات قرآنیہ ، امام ابن جریر طبری کا اصولی مؤقف Foreign Language of the Qur’ān; Imām Ibn Jarīr Ṭabarī’s Fundamental Verdict and Method of Inference Section Urdu

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Dr.Muniba Rizvi
Muhammad Farooq Haider Haider

Abstract

Abstract


Foreign Language of the Qur’ān is an important topic of the Qur’ānic Sciences in which it is discussed that whether the Qur’ān contains some foreign words in it other than Arabic which are originally not Arabic, but they have become a part of Arabic due to their frequent usage in the Arab. The presence of foreign words on the Qur’ān is a controversial topic about which several scholars, lexicologists and exegetes have variant opinions. Imām Ibn Jarīr Ṭabarī holds a distinctive opinion in this regard. He discussed it in the detailed preface of his outstanding Qur’ānic Commentary, Jāmi‘ al-Bayān an Tāwīl Āy al- Qur’ān and explained his fundamental verdict through transmitted as well as rationalistic proofs in a well organized manner. In this article, Imām Ibn Jarīr Ṭabarī’s fundamental verdict and method of inference have been elaborated.


Keywords: Foreign Language of the Qur’ān, Imām Ṭabarī, Jāmi‘ al-Bayān, Synonyms, Method of Inference   

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biography

Dr.Muniba Rizvi, Govt Graduate College for Women Baghbanpura Lahore

Lecturer

Islamic Studies Department

Govt Graduate College for Women Baghbanpura Lahore

How to Cite
Dr.Muniba Rizvi, & Haider, M. F. H. (2022). معربات قرآنیہ ، امام ابن جریر طبری کا اصولی مؤقف . Al Qalam, 27(1), 30-42. https://doi.org/10.51506/al qalam.v27i1.1678

References

حواشی و حوالہ جات
تیسری صدی ہجری کی جامع العلوم شخصیت ابن جریر طبری طبرستان کے پایہ تخت آمل میں ۲۲۴ ھجری کے اواخر یا ۲۲۵ حجری کے اوائل میں پیدا ہوے ۔آپ کا وصال ۳۱۰ ھجری میں بغداد میں ہوا۔ تفصیل کے لئے ملاحظہ ہو : یاقوت حموی، معجم الادباء،بیروت ، دارالغرب الاسلامی ،۱۴۱۴ ھ، ۶/۲۴۴۱تا ۲۴۶۸؛ ذھبی ، سیر اعلام النبلاء ،قاھرۃ، دار الحدیث، ۱۴۲۷ ھ،۱۴/۲۶۷ تا ۲۸۲۔
زین الدین محمد المدعو، التوقیف علی مھمات التعاریف، عالم الکتب ۳۸ عبد الخالق ثروت، القاھرہ، 1990م، ۱/۳۱۰
شافعی، محمد بن ادریس، الرسالۃ، دار الکتاب العربی، بیروت ، ۲۰۰۶، ص۶۱
قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، دار عالم الکتب، الریاض ۱۴۲۳ھ، ۱/۶۸
سیوطی، جلال الدین، الاتقان فی علوم القرآن، دار الکتب العلمیہ، بیروت، الاولیٰ ۱۹۹۹ء، ص ۳۳۴ ؛ المہذب فیما وقع فی القرآن من المعرب، الفاروق الحدیثیۃ للطباعۃ و النشر، س ن، قاہرہ، ص ۴۱
ایضاً
ابن عطیہ اندلسی، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، دار الکتب العلمیہ، بیروت، لبنان، ۲۰۰۱ء، ۱/۵۱
ابن جوزی، فنون الافنان فی عیون علوم القرآن، دار البشائر الاسلامیۃ، بیروت، ۱۹۸۷ء، ۱/۱۲۸
ابراہیم ۱۴: ۴
النحل ۱۶: ۶۴
یوسف ۱۲: ۲
طبری، ابن جریر، جامع البیان عن تاویل آی القرآن، دار الحدیث، قاہرہ، ۱۴۳۱، ۱/۵۹
ایضاً، ۱/۶۰
ایضاً، ۱/ ۶۱
ایضاً
ایضاً
ایضاً
ایضاً
ایضاً، ۱/۶۱، ۶۲
ایضاً، ۱/۶۲
ایضاً
ایضاً، ۱/۶۱
ایضاً
ایضاً، ۱/۶۳
ایضاً
ایضاً
ماخوذ طبری، جامع البیان، ۱/۶۳،۶۴
البقرۃ ٢ : ٢٦٠
طبری، جامع البیان، ٢ / ٨٣١
ایضاً، ص ٨٣٢
ایضاً، ص ٨٣٣
ہود ١١ : ٨٢؛ طبری، طبری، جامع البیان، ٦ / ٤٣٦
(اس كے مثل دیگر اسناد سے مجاہد كا یہی قول ہے) طبری، جامع البیان، ٦ : ٤٣٧
طبری، جامع البیان، ٦ /٤٣٧
ایضاً، ص ٤٣٨
طبری، جامع البیان، ٦ /٤٣٩
یوسف ١٢ : ٢٣
طبری، جامع البیان، ٦ / ٤٥٠
ایضاً، ص ٥٥١
ایضاً
مریم ١٩ : ٢٤
طبری، جامع البیان، ٧ / ٧٣٦
ایضاً
ایضاً، ص ٧٣٧
طٰہٰ ٢٠ : ١
طبری، جامع البیان، ٧ / ٨١٧
ایضاً
ایضاً، ص ٨١٨
ایضاً
ایضاً
المومنون ٢٣: ٢٠
طبری، جامع البیان، ٨ / ٢٧٣
المومنون ٢٣: ١١
طبری، جامع البیان، ٩ : ٣٦٤
ایضاً
سبا ٣٧: ١٠
طبری، جامع البیان، ٩ / ٣٠٩
سبا ٣٧: ١٤
طبری، جامع البیان، ٩ / ٣١٤
سبا ٣٤ : ١٦
طبری، جامع البیان، ٩ / ٣٢٢
یٰسین ٣٦ : ١
طبری، جامع البیان، ٩ / ٤٠٢
ص ٣٨ : ٥٧
شوریٰ ٤٢ : ١٢
طبری، جامع البیان، ٩ / ٨٤٣