متعارض احادیث کے حل میں محدثین کی وجوہ ترجیح: تحقیقی جائزہ Causes of Preference by Muḥaddithīn in the Solution of Contradictory Aḥadīth ۔Research Analysis Section Urdu

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Dr.Hafiz Abdul Basit Khan

Abstract

Ijtihad continues not only in the rational sciences, but also in the traditional sciences. As far as the science of Hadith is concerned, Ijtihad may be traced in the causes of preferences which Muḥaddithin have developed after employing their best efforts possible. As a matter of fact, if a Muḥaddith finds two or more ahadith mutually contradictory, and he does not find either of the Hadiths abrogating the other, he prefers one Hadith to the other for a strong reason. These reasons are called “wujuh al-tarjeeḥ” (the causes of preference). The study seeks to explore these preferences. It revolves around this issue as what causes were discovered by Muḥaddithin and how many they are. The writer noted that one hundred and ten wujuh were found in the literature of Hadith Sciences. As many of them are illustrated with no application on narrations, in this article a few of them have been correctly applied on the narrations. This study concludes that contradictory hadith is a significant branch of hadith sciences and “ wujuh al-tarjeeḥ” is the most important part of this branch which testifies the competence of those Muḥaddithin. Moreover, these wujuh have to be studied in depth to come up with a more positive conclusion concerning the Ijithad evidence observed in the development of these reasons and of the superiority of the traditional sciences over rational sciences.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Dr.Hafiz Abdul Basit Khan. (2022). متعارض احادیث کے حل میں محدثین کی وجوہ ترجیح: تحقیقی جائزہ. Al Qalam, 27(1), 136-156. https://doi.org/10.51506/al qalam.v27i1.1712

References

اصفحانی حسین بن محمد مفضل المفردات فی غریب الحدیث کراچی اصح المطابع ص (۱۵۵)
عسقلانی ابن حجر شرح نخبت القہ فی مسطلح اہل اثر پا کستان مکتبہ فاروقیہ پشاور ص (۲۰۲۱)
الخطیب البغدادی احمد بن علی ابو بکر الکفا یہ فی علم الروایہ قاہرہ دارلکتب الحدیث ۱۹۸۲ م ، ص (۲۰۷۔۲۰۶)
ابرا ہیم مصطفی احمد ازیاط حا مد عبدالقادر محمد انجار المعجم الوسیط بیروت دار الدعوہ ص ۱ ۱۴۹
السر خسی محمد بن احمد الفقہی اصول السرخسی بیروت دار المعارفہ ص (۱۶۸۔۹۸۳)
خیاط اسامہ بن عبداللہ مخیلف الحدیث بین المحدیثین والاصولیین الفقہا ص (۳۲) دار الفضیلہ الریا ض سن ۲۰۰۱
لسان العرب 2/445 والصحاح 1/364 وتهذيب الصحاح 1/176 وتاج العروس 2/141 والقاموس المحيط 1/229
لسان العرب 2/445 ,الجوهري ,أبو نصر إسماعيل بن حماد الفارابي (المتوفى: 393هـ) الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية,تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار الناشر: دار العلم للملايين - بيروت الطبعة: الرابعة 1407 هـ‍ - 1987 ؛ 1/364 وتهذيب الصحاح 1/176 وتاج العروس 2/141 والقاموس المحيط 1/229
الرّازی، فخرالدین محمد بن عمر ابن الحسین الرازی، المحصول فی علم الاصول ، طبع جامعہ الامام محمد بن سعود الاسلامیہ، طبع اولیٰ۔، 5/397
المحصول فی اصول الفقہ ، 5/397
ابن حجر ، حافظ شھاب الدین احمد بن علی بن محمد بن حجر العسقلانی، فتح الباری شرح صحیح البخاری، دارالریان ، القاھرہ، طبع اولیٰ۔
ج1،ص277، 330/4,
الشوکانی ، علامہ محمد بن علی الشوکانی ، ارشاد الفحول الی تحقیق الحق من علم الاصول ، طبع المصطفیٰ البابی الحلبی ، مصر ، طبع اولیٰ۔
276۔۔280
ارشادالفحول 276۔۔280
الحازمی، ابو بکر محمد بن موسیٰ بن عثمان بن حازم الھمذانی، الاعتبار فی الناسخ والمنسوخ من الآثار، دارالوعی، حلب، طبع اولیٰ۔
15۔۔40،المنہاج مع الابہاج ج3ص218۔۔238
السیوطی، جلال الدین عبدالرحمنٰ بن ابو بکر بن محمد السیوطی، تدریب الراوی فی شرح تقریب انواوی، دارالکتب العلمیہ بیروت۔
198٫202/2,- منہاج الوصول مع الابہاج 218٫237/3
الاحکام للآمدی 324/4, مختصر ابن حاجب وشرح العضد 310/2,ارشادالفحول 276)
الغزالی، ابو حامد محمد بن محمد بن الغزالی، المستصفی من علم الاصول طبع دارالکتب العلمیہ ، بیروت۔395/2,روضۃ الناظر 208۔210-العدۃ 1019٫1053/3)
بحر العلوم الکنوی، محمد بن نظام الدین محمد الکنوی الانصاری ، فواتح الرحموت شرح( مسلم الثبوت ) ، مطبعۃ الامیریۃ ببولاق ، مطبوع بھامش المستصفی۔
مسلم الثبوت مع فواتح الرحموت 204٫209/2-تنقیح الفصول 422٫425,-التمہید لابی خطاب 202/3
البخاری، امام ابو عبداللّٰہ محمد بن اسماعیل البخاری، جامع الصحیح البخاری،کتاب الاجارہ،باب ما یعطی فی الرقیۃ علی احیائ العرب بفاتحۃ الکتاب ، وھو مع شرحہ فتح البخاری، طبعۃ الریان مصر،
ابوداود،سلمان بن اشعث،سنن ابوداود،کتاب الاجارۃ،باب کسب المعلم ،ج3،ص262،رقم الحدیث 3416،
الشرح الکبیر للدردیرج4ص18،-المحلی ج8،ص193،بدایۃ المجتہد ونہایۃ المقتصد ج1،ص223،224،-المغنی ج8،ص136،137-فتح العزیزج12،ص286،البرہان فی علوم القرآں للزرکشی ج1،ص457 المجوع ج15،ص262،-
المجموع،ج15 ص262،- نیل الاوطار ج5،ص287،288
الشوکانی، علامہ محمد بن علی الشوکانی، نیل الاوطار شرح مننقی الاخبار، طبع دارالحدیث ، القاھرہ۔،ج5،ص287،288-
الاحکام للآمدی ،ج4،ص328،-تیسیرالتحریر ج3،ص163-المحصول ج2،ص560۔-فواتح الرحموت ج2،ص207-قواعدالتحدیث ص314-الابہاج ج3،ص222
ابوداود:کتاب الجنائز ،باب القیام للجنازۃ ، ج3،ص200
،کتاب الجنائز،باب من تبع جنازۃ فلایقعد حتی توضع عن مناکب الرجال ،3/13-سنن نسائ،کتاب الجنائز ،باب الامر بالقیام للجنازۃ 4/44-45- اخرجہ ابوداودفی،کتاب الجنائز ،باب القیام للجنازۃ،3/200،،-امام ابخاری نے بھی تخریج ہے
ابوداود ،3/200
فتح الباری ،3/213-المغنی 3/405
النووی، ابو زکریا یحییٰ بن شرف بن مری الحذامی النووی ، المجموع شرح المہذب طبع مکتبۃ الارشاد جدّہ۔،5/262
مسلم ، امام ابو الحسن مسلم ابن الحجّاج القشیری النیسابوری، صحیح مسلم ، دارالقلم ، بیروت ، طبع اولیٰ۔ کتاب الجنائز ، باب نسخ القیام للجنازۃ ،7/33
ابن ہمام ، کمال الدین محمد بن عبدالواحد السیواسی المعروف ابن الہمام ، شرح فتح القدیر علی الہدایۃ شرح ہدایۃ المبتدی، دارالاحیاء ال 2/97،-شرح الکبیر 1/424،-المغنی 3/404
الاعتبار ص25،-قواعد التحدیث 313،-الابہاج 3/220-،التلویح علی التوضیح 3/52،-ارشاد الفحول ص276،الاحکام للآمدی 4/328،-فواتح الرحموت شرح مسلم الثبوت 2/207،-
ابن ماجہ ، ابو عبدللّٰہ محمد بن یزید بن ماجہ القزوینی، سنن ابن ماجہ ، مکتبۃ العلمیّۃ بیروت ۔کتاب الصیام ،باب ما جاء فی الرجل یصبح جنبا وھو یرید الصیام ،رقم الحدیث 1702
بخاری(مع فتح الباری) ،کتاب الصیام ،باب الصائم یصبح جنبا ،4/169،صحیح مسلم ،کتاب الصوم ،باب صحۃ صوم من طلع علیہ الفجر وھو جنب (مع الشرح النووی)7/230
ابن ماجہ ، ابو عبدللّٰہ محمد بن یزید بن ماجہ القزوینی، سنن ابن ماجہ ، مکتبۃ العلمیّۃ بیروت ۔نیل الوطار ،4/213،-المغنی 4/391،-شرح النووی علی صحیح مسلم 7/229،-فتح الباری 4/184،186،-سبل السلام 7/229
اختلاف الحدیث للشافعی 142،-فتح الباری 4/175،-الام للشافعی 2/117،-شرح النوی علی مسلم 7/229،-نیل الاوطار 4/214
فتح الباری 4/174،176
الکفایہ ص609،-تنقیح االفصول ص424،الاحکام للآمدی 4/334،-ارشادالفحول ص278 الاعتبار ص23-،،شرح الکوکب المنیر4/653،-
تنقیح الاصول ص424
تخریج :مسلم (مع شرح النووی)،کتاب الصلوۃ ،باب التشہد فی الصلوۃ ،4/359-بخاری (مع فتح الباری)۔کتاب الاذان ،باب التشہد فی الآخرۃ 2/363۔-ترمذی ،ابواب الصلوۃ،باب ماجاء فی التشہد ،2/81،-نسائ ،کتاب السہو،باب ایجاب التشہد،3/40،- ،
مسلم(مع شرح النووی)،کتاب الصلوۃ ،باب التشہد فی الصلوہ 4/395،رقم الحدیث 902،تخریج:-ترمذی ،ابواب الصلوۃ ،باب ما جاء فی اتلشہد،2/83-ابوداود،کتاب الصلوۃ ،باب التشہد1/254
موطا،کتاب الصلوۃ،باب التشہد،1/90
فتح الباری ،2/368
فتح الباری ،2/368
مسلم (مع شرح النووی)،،کتاب الحیض ،باب طہارۃ جلودالمیتۃ بالدباغ،4/292،رقم الحدیث 812
ابوداود،کتاب اللباس،باب من روی ان لاینتفع باھاب المیتۃ ،4/66،رقم الحدیث 4128،-تخریج:ترمذی،کتاب اللباس ،باب ،اجاء فی جلودالمیتۃ اذادبغت،4/194-،مسنداحمد،4/310۔311-معالم السنن 4/203،
فتح الباری،9/575،576-شرح النووی 4/292،293،-المجموع1/270،-معالم السنن4/203،نیل الاوطار1/61-65--
نیل الاوطار1/65،-المجوع1/271،273
نیل الاوطار1/65،-المجوع1/271،273
المستصفی 2/396
الاعتبار1/11
نصب الرایہ،ج3،ص288۔289،دارقطنی کتاب المکاتب 4/134
دارقطنی،کتاب عتق امہات الاولاد،بالل الخلاف فی امہات الاولاد 4/136،-سنن کبری للبیہقی ،10/348
المغنی 14/588 المحررلابن تیمیہ 2/11-،نیل الوطار6/99،-
لاعتبار 28۔30-نیل الوطار6/99،المغنی 14/588
ابوداؤد،کتاب الصلوۃ ،باب التکبیر فی العیدین،298/1,-ابن ماجہ ،کتاب اقامۃ الصلاۃ ،باب ما جاء فی کم یکبرالامام فی صلوٰۃ العیدین ، 408/1,
ابوداؤد،کتاب الصلوۃ ،باب التکبیر فی العیدین،298/1,-ابن ماجہ ،کتاب اقامۃ الصلاۃ ،باب ما جاء فی کم یکبرالامام فی صلوٰۃ العیدین ، 408/1,
ابوداؤد،کتاب الصلوۃ ،باب فی التکبیر فی العیدین 298/1,
المغنی 3/271،-بدایۃ المجتہد1/217،-معالم السنن 1/251،سبل السلام 2/498
معالم السنن 1/251
فتح القدیر 2/53۔54
ابن ماجہ،کتاب الجنائز،باب ماجاء فیمن کبر خمسا ،رقم الحیث 1505،1/482
مسلم ،کتاب الجنائز،باب فی التکبیر علی الجنازۃ،رقم الحدیث2204،
فتح الباری ،3/241،-معالم السنن،3/342،-شرح النووی7/27،
قواعدالتحدیث 315،ارشادالفحول 280،-فواتح الرحموت 2/602
ترمذی،کتاب الجنائز،باب ماجاء فی المشی امام الجنازۃ ،رقم الحدیث،3،1008/329
ترمذی،کتاب الجنائز ،باب ماجاء فی المشی خلف الجنازۃ،3/332،رقم الحدیث 1011
بدایۃ المجتہد،1/233،-المغنی 3/397
سبل السلام 2/566
قواعدالتحدیث ،315،-الاحکام للآمدی ،4/359،-المستصفی 2/396،ارشادالفحول 280
ابن ماجہ،کتاب الاحکام ،باب البینۃ علی المدعی والیمین علی المدعی علیہ رقم الحدیث،2321،،2/778
موطا،کتاب الاقضیہ ،باب القضاء بالیمین مع الشاہد 2/722
فتح الباری 5/333،-نیل الاوطار8/285
شرح النووی،12/245،-نیل ااوطار8/285،-فتح الباری 5/333،-بدایۃ المجتہد2/467
فتح الباری 5/333،-نیل الاوطار8/285