قرآنِ مجید کے اُسلوبِ بیان میں صفت ِ اَضداد کے اسرار و حِکم: تجزیاتی مطالعہ Mysteries and Rulings on Adjectives in the Qur'anic Style: Analytical Study Section Urdu

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Rehana Aslam

Abstract





There has been a lot of literature written on the various aspects of Quranic styles in different languages of the world. The Holy Prophet Muhammad had received a book that would deal with matters of belief, law, politics, spirituality and economics in a complete literary form. This unique literary form is part of the miraculous nature of the Quran. Quran lies perfect unequalled, lyrical and phonetically distinctions in its literary style. The Quran achieved this unique literary form by fusing together various literary styles. It exhibits an unparalleled frequency of rhetorical features surpassing any other Arabic text classical and modern some of its characteristics are saja, iltifat, nazm, tashabuh, majaz and tazada (Mughayarah). The aim of this thesis is to study basic aspects of tazad or antithesis has been propounded by scholars, commentators. This thesis also presents the examples regarding the objectives and multiple purposes of the said style as the literary miracles of the Holy Quran.





##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Aslam, R. (2022). قرآنِ مجید کے اُسلوبِ بیان میں صفت ِ اَضداد کے اسرار و حِکم: تجزیاتی مطالعہ . Al Qalam, 27(1), 1-14. https://doi.org/10.51506/al qalam.v27i1.1729

References

۔ اللیل ،92: 1،2۔
Al-Laīl, 92:1-2.
۔ الغاشیہ ،88: 18،20 ۔
Al-Ghāshīa, 88:18-20.
۔ انفطار، 82: 14، 13۔
Al-īnfiṭar,82:13-14.
۔ نقشبندی، ذوالفقاراحمد،پیر،قرآن مجید کے ادبی اسرارو رموز) پاکستان،فیصل آباد :مکتبۃ الفقیر223سنت پورہ ،2015 ) ، 103
Naqshbandī, Zulfiqār Aḥmad, Pīr, Qurān Majīd kay Adabī Asrār-ū-Ramūz (Pakistan, Faiṣalabād: Maktab-al-Faqīr 223 Sunat pūra, 2015),103.
۔ نقشبندی،قرآن مجید کے ادبی اسرارو رموز،105۔ 106
Naqshbandīs, Qurān Majīd kay Adabī Asrār-ū-Ramūz,105-106.
۔ الباقلانی ،محمد بن طیب،ابوبکر،اعجازالقرآن (مصر: دارلمعارف ، 1992ء) ، 2: 202۔
Al-Bāqalānī, Muhammad ibn Tayyīb, Abū Bakr, Ejāz-al-Qurān (Miṣar: Dār al-Ma'arif, 1992),2: 202.
۔ نقشبندی،قرآن مجید کے ادبی اسرارو رموز،۱۵۸
Naqshbandīs, Qurān Majīd kay Adabī Asrār-ū-Ramūz, 158
۔ الباقلانی ،اعجازالقرآن ،117 ۔
Al-Bāqalānī, Ejāz-al-Qurān, 117.
۔ غازی، ڈاکٹر محمود احمد ،محاضرات ِ سیرت (لاہور الفیصل ، 1991) ،244 ۔
Ghāzi, Dr. Mahmūd Ahmed, Muḥāḍrāt-e-Sīrat (Lahore: Al-Faisal, 1991), 244.
10۔ نقشبندی،قرآن مجید کے ادبی اسرارو رموز،۱۵۸
Naqshbandīs, Qurān Majīd kay Adabī Asrār-ū-Ramūz, 158
۔ الیل92: 1۔2
Al-Laīl, 92:1-2.
۔ الشمس،91: 1۔4
Al-Shamas, 91:1-4
۔ نقشبندی،قرآن مجید کے ادبی اسرارو رموز،180،181
Naqshbandīs, Qurān Majīd kay Adabī Asrār-ū-Ramūz, 180, 181.
۔ غازی، ڈاکٹر محمود احمد ،محاضرات ِ سیرت ،285۔
Ghāzi, Dr. Mahmūd Ahmed, Muḥāḍrāt-e-Sīrat, 285.
۔ علی بن الحسن، الأزدی، المُنَجَّد في اللغة ) قاهرہ:دار عالم الكتب، ، 1988 م) ،49
Ali Ibn Al-Ḥassan, Al-Azdī, Al-Munajd Fī Al-Lughaḥ (Qaḥiraḥ, Dār ʿālim Al-Kutub, 1988),49.
16۔ زرکشی، محمد بن عبداللہ ، البرہان فی علوم القرآن(بیروت: داراحیاء الکتب ، ۱۹۵۷م)، 70۔
Zarkashī, Muḥammad bin Abdullah, Al-Burhān Fī ʿulūm Al-Qur’ān (Baīrūt: Dār Aḥyā’ Al-Kutub,1957), 70.
۔ سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر، الاتقان فی علوم القران(بیروت: داراحیاء الکتب ، ۱۹۵۷م)، 232۔
Al-Suyūtī, ‘Abdul Raḥmān bin Abi Bakar, Al-Itqān- Fī ʿulūm Al-Qur’ān (Baīrūt: Dār Aḥyā’ Al-Kutub,1957), 232.
۔ المائدہ،5 : 2۔
Al-Ma'idaḥ,5:2.
۔ کیلانی ،عبدالرحمٰن، مولانا،مترادفات القرآن ) لاہور ، وسن پورہ :مکتبہ السلام ،2009)، 967۔
Kelānī, ‘Abdul Raḥmān, Maālāna Mutarādifāt-al Qur'an (Lahore, Wasan pūra,2009), 967.
۔ فلاحی، عبید اللہ ،قرآن کریم میں نظم و منا سبت (لاہور :دارلتذکیر،19991ء)،17۔
Falāḥī, ‘Ubaīdullah, Qurān main ẓam-0-Munāsbat (Lahore: Dār Al-Tazkīr, 1999), 17.
۔ الفرقان25: 3
Al-Furqān, 25:2.
۔ آل عمران،3 : 27،28 ۔
Āl-‘Imrān,3:27,28.
۔ الحج،22: 73
Al-Ḥaj,22:73.
۔ البقرہ،2: 119
Al-Baqaḥraḥ, 2:119.
۔ سبا،34:50
Saba ‘,50:34.
۔ الحدید، 57: 9
Al-Ḥadīd, 57:9.
۔ طہ،20: 130
Ṭāḥa,20:130.
۔ النمل، 27: 80،81
Al-Namal, 27:80,81.
۔ القصص، 28: 71،73 ۔
Al-Qaṣaṣ,28:71,73.

DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'