اردو حدیث کی تشریحی حیثیت میں امام طحاوی کا اسلوب حدیث کی تشریحی حیثیت Section Urdu

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Hafiz Farhan Arshad Muhammad Arshad

Abstract

The Qur'an and the Hadith are closely related. The Qur'an is the Book of Allah and the Messenger of Allah. This is the position of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) in which no one of the Ummah can associate with him (because he is the Messenger of Allah). There is no one other than the one who has the revelation. The interpretation you have given is as obligatory as the command of the Qur'an and it is obligatory for every Muslim to follow it. The nature of the teachings of the Qur'an in the matter of religion and sharia is of principle. When the Sunnah of the Prophet is included with the Quran. For this reason, they believe that the Prophet (pbuh) himself has the highest right to interpret and interpret the Qur'an, so his commentary has no value other than his own. The Sunnah of the Messenger of Allah is in fact the interpretation of the Divine Book. The words which are hidden in the summaries and allusions of the Holy Quran, the Holy Prophet (PBUH) has made these things clear. For this reason, after the Book of Allah, which has been instructed to refer to the Sunnah of the Messenger of Allah, this book has been directed to refer to the explanation of Allah which is correctly related to the Prophet. And is movable. Obviously, no one has the right to interpret the Qur'an more than the Prophet and no one else's interpretation can be acceptable in comparison to the explanation of the Prophet. Imam Tahawi has described this interpretive status of the Sunnah in a very brilliant way with examples.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Muhammad Arshad, H. F. A. (2022). اردو حدیث کی تشریحی حیثیت میں امام طحاوی کا اسلوب. Al Qalam, 27(1), 157-175. https://doi.org/10.51506/al qalam.v27i1.1734

References

احمد بن حنبل ، مسند احمد ، باب : مسند الصدیقہ عائشہ بنت الصدیق ، رقم الحدیث : 24601۔
Ahmad bin Hanbal, Musnad Ahmad, Musnad Aisha Bint Siddique, Hadith Number: 24601.
اصلاحی ، امین احسن ، اسلامی ریاست میں فقہی اختلافات کا حل (لاہور: فاران فاؤنڈیشن ، 1998 ء)، 20 ۔
Islāhī, Ameen Ahsan, Islami Riyāsat main Fiqhī Ikhtelāfāt kā Hal (Lāhore: Fārān Foundation, 1998),20.
الروم ، 30:30 ۔
Al-Room, 30:30.
بخاری ، محمد بن اسمعیل ، الجامع الصحیح ، کتاب الجنائز ،باب: إذا أسلم الصبي فمات، هل يصلى عليه، وهل يعرض على الصبي الإسلام ، رقم الحدیث : 1359 ۔
Bukhārī, Muhammad bin Ismāʿīl, Al-Jāmiʿ Al-Sahīh, Kitāb ul Janāiz, Hadith Number: 1359.
المآئدہ، 6:5۔
Al-Māida, 5:6.
الطحاوی ،ابو جعفر ، احمد، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 70 ۔
At-Tahāwī, Abū Jāfar, Ahmad, AhkamulQurān, Hadith Number: 70.
الطحاوی ،ابو جعفر ، احمد، احکام القرآن ،93/1 ۔
At-Tahāwī, Abū Jāfar, Ahmad, AhkamulQurān, 1:93.
النحل،44:16 ۔
Al-Nahal, 16:44.
مودودی ،ابو الاعلی ۔ تفهيم القرآن ( لاہور : ادارہ ترجمان القرآن ،2000 ء )، 543/2 ۔
Mawdūdī, Abul A'la, Tafheemul Qurān, (Lāhore: Idara Tarjumanul Qurān, 1998 2000), 2:543.
آل عمران،7:3۔
Āl-Imrān,3:7.
آل عمران،7:3۔
Āl-Imrān,3:7.
الحشر، 7:59 ۔
Āl-Hashr, 59:7.
النساء، 64:4 ۔
Al-Nisā,4:64
ابرہیم،4:14 ۔
Ibrahīm, 14:4.
الطحاوی ، احکام القرآن ، 59/1۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:59.
ترمذي ، محمدبن عیسیٰ، سنن ترمذی ، کتاب أبواب العلم عن رسول الله (ﷺ) باب ما نھی عنہ ان یقال عنہ حدیث النبی (ﷺ) ، رقم الحدیث : 2664 ۔
Tirmidhī, Muḥammad ibn ʿĪsā, Sunan Tirmidhī, Kitab Abwābul Ilm, Hadith Number:2664
ابو داود ، سلیمان بن اشعث ،سنن ابی داؤد ، کتاب السنۃ ، باب : فی لزوم السنۃ ، رقم الحدیث : 4604 ۔
Abū Dawdood, Suleiman Ibn al-Ash'ath, Sunan Abī Dawūd, Kitāb ul Sunnah, Hadith Number: 4604.
المآئدہ، 6:5۔
Al-Māida, 5:6.
19الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 104 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 104.
البقرۃ ، 222:2۔
Al-Baqaḥraḥ, 2:222.
الطحاوی ، احکام القرآن ،130/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:130.
الطحاوی ، احکام القرآن ،رقم الحدیث : 177 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 177.
الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 178 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 178.
الطحاوی ، احکام القرآن ،130/1۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:130.
التوبہ ،108:9 ۔
Al-Tauba, 9:108.
الطحاوی ، احکام القرآن ،131/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:131.
الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 181۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 181.
الطحاوی ، احکام القرآن ،131/1۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:131.
البقرۃ ،125:2 ۔
Al-Baqaḥraḥ, 125:2.
الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 303۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 303.
ترمذي ، سنن الترمذی ، کتاب ابواب تفسیر القرآن ، رقم الحدیث : 2959 ۔
Tirmidhī, Sunan Tirmidhī, Kitab Abwāb Tafseeril Qurān, Hadith Number: 2959.
الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 306 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 306.
الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 306 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 306.
الاحزاب ،56:33۔
Al-Ahzāb, 33:56.
بخاری ، الجامع الصحیح ، كتاب تفسیر القرآن ،باب :قول الله تعالى: قولہ : ( ان تبدوا شیئا ۔۔۔شھیدا ) ، رقم الحدیث : 4797۔
Bukhārī, Al-Jāmiʿ Al-Sahīh, Kitāb Tafseeril Qurān, Hadith Number: 4797.
المؤمن ،46:40 ۔
Al-Mu’min, 40:46.
الطحاوی ، احکام القرآن ، 179/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:179.
الاعلیٰ ،14,15:87 ۔
Al-A’la, 87:14,15.
الطحاوی ، احکام القرآن ، 242/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:242.
الطحاوی ، احکام القرآن ، رقم الحدیث : 472 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, Hadith Number: 472.
الطحاوی ، احکام القرآن ، 242/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:242.
الشمس ، 9:91 ۔
Ash-Shams, 91:9.
الطحاوی ، احکام القرآن ، 242/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:242.
الطحاوی ، احکام القرآن ، 243/1 ۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:243.
الطحاوی ، احکام القرآن ،243/1۔
At-Tahāwī, AhkamulQurān, 1:243.