وبائی امراض سے متاثرہ افراد کا معاشی تحفظ اور اسلامی نظام معیشت : تاریخی تناظر میں اطلاقی مطالعہ

Economic protection of people affected by epidemic diseases and Islamic economy: Applied study in historical context

  • Irfan Jafar, Muhammad Taha Ibrahim Dehlvi Lecturer, The University of Lahore
Keywords: Infectious diseases, economic security, economic system, emergencies, suffering, affected people.

Abstract

The Dīn Islām is a comprehensive and perfect religion. Its comprehensiveness can be gauged from the fact that if a person needs guidance in any field, then the Dīn Hanīf gives him complete and complete support. Whether it is affairs or society, economics or worship, politics or ethics, peace or war, general situation or serious, emergency, and extraordinary situation, the purpose is that Islamic law has guided man in every aspect of life and in every matter. ۔ Human life goes through different stages, sometimes human beings face extraordinary and accidental situations. These conditions are sometimes personal and individual in nature and sometimes collective and general. The effects of epidemics are general and affect every section of life and every society. The same is true of the corona virus in epidemics. Where other sectors of life have been affected the economic life has been most affected, business life, industry, trade and all sources of employment have been affected, unemployment and inflation rates. Food and shelter are among the necessities of life. Under normal circumstances, it is not so difficult to get these necessities for the protection and survival of life, but in epidemic diseases, calamities, calamities and emergencies, it becomes difficult and sometimes impossible to get these basic economic necessities. In general, as well as in times of calamity, it is imperative to support the economy of the victims; otherwise, they may lose their lives. These epidemics have had a profound effect on the economy. Now the question is how to deal with such emergencies? , And what does the Islāmīc economic system guide human beings in this regard? The solution to these questions is presented in historical context in the article under review.

References

عصمت اللہ، ڈاکٹر، تکافل کی شرعی حیثیت، ادارۃ المعارف ،کراچی ، سن اشاعت:1431ھ، ص 73۔

‛Asmat Ullah,Dr,Takāful kī,Sahrī haīsiyat,( Karachi: Idaara al-ma‛arif , 1431AH)P:73.

شلتوت محمود، شلتوت ، الشیخ ، الاسلام والتکافل الاجتماعی ، مجلۃ الازھر، سلسلہ نمبر ۳۳، (شعبان 1381ھ،جنوری 1962ء) ص 8

Shaltut,Maḥmud Shaltut, Sheikh,Al-Islām w al-Takāful Al-Ijtimā‛eī, Al-Azhar Jurnal,No:33(Jan1962)P:8.

البعلی ،عبدالحمید ، الدکتور، الاستثمار والرقابۃ الشرعیۃفی المؤسسات المالیۃ و المعاییر الفنیۃ، اعداد للمؤتمر التامین التعاونی ، وموقف الشرعیۃ الاسلامیۃ ، ،اپریل 2010،ص 17۔

Al-b‛alī,Abdulḥamīd,Dr,Al-Istismār w al-riqābah fī al-shri‛āh fi al-mossuat al-maliya w al-m‛aīyir al-faniya,(Moqaf al-sahria al.Islamia April 2010)P:17.

عصمت اللہ ، ڈاکٹر ، تکافل کی شرعی حیثیت ، ص 73۔

‛Asmat Ullah,Dr,Takāful kī,Sahrī haīsiyat,P:73.

ابن کثیر،اسماعیل بن عمر،ابو الفداء، عماد الدین، البدایۃ و النہایۃ، دار احیاء التراث العربی ، بیروت ، سن اشاعت:۱۴۰۸ھ،، ج3،ص233۔

Ibn Kathīr , Ismā‘īl ibn ‘Umar, Abu al-Fiḍā ‘Imād Ad-Din, Al-Bidāya wan Nihāya(Beirut: Dār Iḥyā’ al Turath al ‘Arabī, 1408AH)3:233.

ابن کثیر،اسماعیل بن عمر،ابو الفداء، عماد الدین، البدایہ والنہایۃ ،ج 3، ص 278

Ibn Kathīr , Ismā‘īl ibn ‘Umar, Abu al-Fiḍā ‘Imād Ad-Din,Al-Bidāya wan Nihāya,3/278.

ابن ہشام ، عبد الملک بن ہشام ، ابو محمد، السیرۃ النبویہ، بیروت: دار الکتب العلمیہ، سن اشاعت: 1375ھ، ج1، ص 503۔

ibn Hishām,ʿAbd al-Malik ibn Hishām,Abū Muḥammad,As-Sīrah an-Nabawiyyah (Beīrūt: Dār al Kutub al ‘Ilmiyyah, 1375)1:503

ابن ہشام ، السیرۃ النبویۃ، ج۱، ص ۵۰۳۔

ibn Hishām, ʿAbd al-Malik ibn Hishām، Abū Muḥammad, As-Sīrah an-Nabawiyyah,1/503.

البخاری ،محمد بن اسماعیل،الجامع الصحیح ، کتاب الشرکۃ فی الطعام والنھد والعروض ، دار السلام ، ریاض، 1422ھ، رقم الحدیث :2486.

Al Bukhārī, Muḥammad bin Ismā’īl, Al Jāmi’ al Ṣaḥīḥ, (Riyad:Dār Al Salām1422), Ḥadīth:2486

ابن کثیر،اسماعیل بن عمر،ابو الفداء، عماد الدین، البدایۃ و النہایہ ، ج۳ ، ص ۲۸۰۔

Ibn Kathīr , Ismā‘īl ibn ‘Umar, Abu al-Fiḍā ‘Imād Ad-Din,Al-Bidāya wan Nihāya 3/280.

البلاذری، احمد بن یحییٰ بن جابر، فتوح البلدان) قاہر:دار الہلال،2005 (ج۱،ص۸۲

Al-Balādhurī, ʾAḥmad ibn Yaḥyā ibn Jābir, Futūh al-Buldān,(Dar al;hilal,2005)1:82

الجصاص، ابوبکر احمد الرازی ،احکام القرآن،بیروت؛ دار الکتب العلمیہ، 1994،یحب علی الامام ان یفعل مثل مافعله یوسف اذا خاف هلاك الناس من القحط، 252:2

Al-Jaṣṣās, Abū Bakr Aḥmad ibn ʿAlī al-Rāzī al-Jaṣṣāṣ, Aḥkām al-qurʾān. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmīya, 1994,2:252

ابن القیم الجوزیہ،شمس الدین،ابو عبد اللہ محمد بن ابی بکر، زاد المعادفی ھدی خیر العباد، (بیروت:موسسہ الرسالہ ،۱۴۲۰ھ)ج۱، ص ۱۷۳۔

Ibn Qayyim al-Jawziyya, Shams al-Dīn Abū ʿAbd Allāh Muḥammad ibn Abī Bak, Zad al-Ma'ad Fi Hadyi Khair Al 'Ibaadm,( Beirut:Mo’assasah al Risālah, 1420)1:173

الکاسانی ، علاء الدین،ابوبکر، مسعود، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، دارالکتب العلمية، بیروت، ۱۴۱۸ھ/ ۱۹۹۷ء ، کتاب النفقة، ۵/ ۱۱۴

Al-Kasani, 'Ala' al-Din Abu bakar , Maseod, Bada'i' al-Sana'i', (Beīrūt: Dār al Kutub al ‘Ilmiyyah, 1418 Ah/1998)5:114

الحشر: 59:9

Al-Ḥasr59:9

مالک بن انس،الامام، موطا، کتاب الجامع، باب ماجاء فی الطعام والشرب،(قاہرہ: دار الحدیث،۱۴۱۳ھ) ۷۱۶

Mālik bin Anasm,Al- Imām, Al-Mūṭā’ ,Litab al-Jamie, Dār alHadith,1413),p:714

مسلم بن الحجاج القشیری، الجامع الصحیح، کتاب الاشربۃ، باب فضيلة ، الواساة فی الطعام القلیل،(دار السلام ،ریاض) ، ۱۰۴۶

Muslim ibn Al-ḤaJJāJ,Al Jāmi’ al-Ṣaḥīḥ Al-Muslim(Riyād, Dār Salam 1427AH), Ḥadīth # 1046

الکاندھوی، محمد اشفاق الرحمن، کشف الغطاء عن وجه المؤطا،( مکتبۃ البشریٰ)ص ۷۱۶

Al-Kāndhlawi ,Muḥammad Ashfāqur Rahmān,Kashf al-Mutahid al-Wajeh al-Muta ,(Maktbat Al. Busrha)P:716

الزرقانی، محمد بن عبدالباقی الازہری، المالکی(۱۱۲۲ھ) شرح موطا الامام مالک، کتاب الجامع باب ماجاء فی الطعام والشرب،)دارالفکر، دمشق (، ۴: ۳۰۰

Al-Zurqānī, Muḥammad ibn ʻAbd al-Bāqī al-Azhari al-Malik، Sharh al-Muwatta al-Malik(Dimicus: Dār Al-Fikar 1408)4/300.

الذاریات: 19:51

Al-Dhāriyāt 51:19

بنی اسرائیل: 26:17

Bani Israel 17:26

البخاری،محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، کتاب المناقب، باب علامات النبوة فی الاسلام، (ریاض : دار السلام،۱۹۹۹) ۲۹۱۱

Al Bukhārī, Muḥammad bin Ismā’īl, Al Jāmi’ al Ṣaḥīḥ, (Rīyaḏ: Dār Al Salām, 1999), Ḥadīth:2911

البقرة: 29:2

Al Baqarah,2:29

البخاری محمد بن اسماعیل، الجامع الصحیح، کتاب الشركة ، باب الشركة فی الطعام والنهد و العروض،رقم الحدیث:۲۴۸۶

Al Bukhārī, Muḥammad bin Ismā’īl,,۔Al Jāmi’ al Ṣaḥīḥ, Ḥadīth:2486.

المائدہ:32:5

Al Mā’idah,5:32

یوسف القرضاوی، ڈاکٹر، اسلام اور معاشی تحفظ، مترجم: عبد الحمید صدیقی، البدر پبلی کیشنز، اردوبازار،لاہور، ص ۵۵۔

Yūsuf al-Qaraḍāwī;Dr,Islām aur M‛eāsi Taḥfuẓ,Translater:Abdulḥameed Şidiqi,(Al-Badar Publications , Urdu Bazar,Lahore,)P:55

مالک، مؤطا، کتاب البیوع، باب الجائحة فی بیع الثمار والزرع، ۵۷۲۔

Al-Mūṭā’ Imām Mālik,Kitab ul Biyu‛, Bab al-jā’at fī bī‛e al-simar w al-zar‛e,P:572.

الجامع الصحیح المسلم، کتاب المساقاة والمزارعة، باب وضع الجوائح ،رقم الحدیث: 9481

Al Jāmi’ al-Ṣaḥīḥ Al-Muslim,Kitab al-Masaqāt w al-mzariat,(Ḥadīth # 1948

بیمہ سے مراد ممبران بیمہ کمپنی کے درمیان حادثاتی نقصانات تقسیم کرنے کا طریقہ ہے اس کو انشورنش کے نام سے یوں بیان کیا گیا ہے۔

Method of distributing accidental losses among large numbers of insured persons (The New Encyclopaedia Britanniaca, 5/373(

نور محمد غفاری، ڈاکٹر، نبی اکرمﷺ کی معاشی زندگی، مرکز تحقیق دیال سنگھ لائبریری لاہور، ۱۷۰، ۱۷۱

Noor Muḥammad,Giffarī, Nabi Akram ﷺ ki Ma‛eāsī zindgi,(Lahore: Markaz Diyal Singh Laibriry )P:170,171.

Published
2022-12-31
How to Cite
Irfan Jafar, Muhammad Taha Ibrahim Dehlvi. (2022). وبائی امراض سے متاثرہ افراد کا معاشی تحفظ اور اسلامی نظام معیشت : تاریخی تناظر میں اطلاقی مطالعہ. Al Qalam, 27(2), 150-164. https://doi.org/10.51506/al qalam.v27i2.1755