عطا ء بن ابی رباحؒ کی فقہی آرا اور ان کے علمی اثرات

Jurisprudence views of Ata bin Abi Rabah and their effects

  • Dr Anwaar Hussain,Dr Nomana Khalid Senior Research Fellow, Absolute School of academics & Research pvt Ltd, Lahore
Keywords: Mufti Al-Haram Abu Muhammad, legitimate escort with a woman

Abstract

Mufti Al-Haram Abu Muhammad ‘Ata Ibn Abi Rabah Al-Makki was born in the era of Usman ibn Affan (r.a). The year of birth is known as 27 AH. He met two hundred companions of the Prophet s.a.w. He was distinguished from his contemporaries in knowledge and wisdom, especially in matters of Hajj. Ata's jurisprudential views influenced the four schools of jurisprudence. His knowledge was not limited to Hajj issues but since the specialization was in Hajj issues, the jurisprudential effects of his views in this context have been reviewed in this research article. These issues include the non-obligation of Umrah for the people of Makkah, No need of having legitimate escort with a woman for Hajj and Umrah, the sharia ruling on going through the meeqaat without ihram (formal dress for pilgrimage), and the obligation of bath for wearing ihram. This article has been written in analytical mode and basic & primary sources have been consulted for originality of the research.

References

الذھبی ، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (المتوفى :۷۴۸ھ)،سير أعلام النبلاء،تحقیق:مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط،مؤسسة الرسالة، بیروت، طبع سوم، ۱۴۰۵ھ،ج۵،ص ۷۸، ۷۹

Al-ḍhby,Shams Al-dīn Abu Abdullah Muhammad bin Aḥmad bin Usmān bin Qāymāz(748h),Sīr `elam Al-Nublāʾ , Tehqīq, Mjmu`eh mn al-Muheqiqīn..,Muʾesesah Al-Rsalah,Bīrut, ṭb`e thwm, 1405h,5/78-79

سال ِپیدائش میں اختلاف ہے ۔باختلاف ِ روایت ۲۴ ہجری یا ۲۵ ہجری یا ۲۷ ہجری پیدا ہوئے۔ لیکن انہی کے قول کی روشنی میں کہ ان کی پیدائش خلافت عثمان کے دو سال میں ہوئی ،وَقَالَ عُمَرُ بنُ قَيْسٍ: سَأَلْتُ عَطَاءً: مَتَى وُلِدْتَ؟قَالَ: لِعَامَيْنِ خَلَوْا مِنْ خِلاَفَةِ عُثْمَانَ.حضرت عثمان ۲۴ ہجری میں خلیفہ بنے تو دوسال کی مدت ۲۷ہجری بنے گی ۔( سیر اعلام النبلاء،ج۵،ص ۸۷)؛(ابن عساكر،أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله (المتوفى:۵۷۱ھ)، تاريخ دمشق، تحقیق:عمرو بن غرامة العمروی،دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، ۱۴۱۵ھ/ ۱۹۹۵ء،ج۴۰،ص ۳۷۰)

(Sīr `elam Al-Nublāʾ,5/87);(Ibn `Esakr, Abū Al-Qasim `elī bin Al-Hasan bin Hibt ul Allah(571h); Tārikh e Dmishq, Tehqīq, `Umr bin Ghramah Al-`Umrwy, Dar Al-Fikr lilṭba`eh wa al-neshr wa al-twzī`,1415h,40/370)

البخاری،محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة،أبو عبد الله(المتوفى:۲۵۶ھ)، التاريخ الكبير،دائرة المعارف العثمانية، حيدر آباد – الدكن،اشراف: محمد عبد المعيد خان،ج۶،ص ۴۶۴

Al-Bukhary, Muhammad bin Isma`eīl bin Ibrahīm, Abu Abdullah(256h), Al-tārikh Al-Kabīr, Dairat ul M`eārif Al-Usmania,Haidrabad-Al-Dkn,Ishraf:Muhammad `ebd al-mu`ed khan,6/464

الذھبی،محمدبن احمد،ابوعبداللہ،میزان الاعتدال،دارالمعرفۃ،بیروت،1963ء ،ج۵،ص ۸۸

Al-ḍhby,Muhammad bin Ahmad, Abu Abadullah, Mīzan al I`etidal,Dar ul m`erifah, Bīrut,1963,5/88

المزی، يوسف بن عبد الرحمن بن يوسف، أبو الحجاج، جمال الدين ابن الزكي أبي محمد القضاعي الكلبي (المتوفى:۷۴۲ھ)، تهذيب الكمال في أسماء الرجال، تحقیق:د. بشار عواد معروف،مؤسسة الرسالة،بيروت،طبع اول، ۱۴۰۰ھ/۱۹۸۰ء،ج۲۰،ص ۷۸

Al-Mezy, Yusuf bin Abdur Rehman bin Yusuf,Al-Klbī(742), Thḍīb ul Kamal fy Asmāʾ Al-Rjal,Tehqiq:Dr.Bshār `ewād M`eruf, Muʾesesah Al-Rsalah,Bīrut, ṭb`e Awal,1400h, 20/78

ابن عساكر ، تاریخ دمشق ،ج۴۰،ص ۳۸۳

Ibn `Esakr, Tarikh e Dmishq,40/383

الذھبی، میزان الاعتدال، ج۵،ص ۸۲

Al-ḍhby, Mīzan ul I`etidal,5/82

عَنْ الشَّعْبِيِّ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعُمْرَةِ: هِيَ وَاجِبَةٌ - وَعَنْ شُعْبَةَ عَنْ الْحَكَمِ قَالَ: الْعُمْرَةُ وَاجِبَةٌ.قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ: وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، وَالْأَوْزَاعِيِّ، وَالشَّافِعِيِّ، وَأَحْمَدَ، وَإِسْحَاقَ، وَأَبِي سُلَيْمَانَ، وَجَمِيعِ أَصْحَابِهِمْ.وَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ، وَمَالِكٌ: لَيْسَتْ فَرْضًا (ابن حزم ،أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد الأندلسی الظاهري (المتوفى: 456هـ)، المحلى بالآثار،دار الفكر،بيروت، ط۔ن،س۔ن،ج۵،ص ۱۲

Ibn Hzm,Abu Muhammad Ali bin Ahmad bin Sa`eed Al-Undelsy Al-ẓāhrī(456h),Al-Muhellā bil-āthār, Dar Ul-Fkr, Bīrut,N.D,5/12

ابن أبي شيبة، أبو بكر ، عبد الله بن محمد بن إبراهيم بن عثمان بن خواستي العبسي (المتوفى:۲۳۵ھ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار،تحقیق:كمال يوسف الحوت،مكتبة الرشد،الرياض،طبع اول،۱۴۰۹ھ،ج۳،ص ۴۳۱، رقم حدیث: ۱۵۶۹۱،باب: مَنْ قَالَ لَيْسَ عَلَى أَهْلِ مَكَّةَ عُمْرَةٌ

Ibn Aby Shība, Abu bakr, Al-`ebsy(235h), Al-Kitāb Al-Musenf fy Al-Ahādith wa Al-āthār,Tehqiq,Kmāl Yusuf, Mktebah Al-Rushd, Al-Riyādh, ṭb`e Awal,1209h, 3/231, Hadith No:15991

ایضاً، رقم حدیث: ۱۵۶۹۲

Ibid,Hadith No.15992

القحطانی، عبد الرحمن بن محمد بن قاسم الحنبلی، الإحكام شرح أصول الأحكام، طبع دوم، ۱۴۰۸ھ،ج۲،ص ۳۲۶

Al-Qhṭāny, Abdur Rehman bin Muhammad bin Qāsim Al-Hnbly, Al-`ehkām Shrh Usul Al-Ahkām, ṭb`e Dwm,1208h,2/329

البهوتى،منصور بن يونس بن صلاح الدين، كشاف القناع عن متن الإقناع،دار الكتب العلمية، بیروت، س۔ن،ج۲،ص ۳۷۷

Albhuty, Mansur bi yunus bin Ṣlāh Al-dīn, Kshāf Al-Qnā`e `en Mtn Al- ʾIqnā`e, Dar Al-Ktb Al-Ilmiah, Bīrut,N.D,,2/377

الزحيلِي، وهبة بن مصطفى ، الفِقْهُ الإسلامی وأدلته،دار الفكر،دمشق، طبع چہارم،ج۳،ص ۲۰۷۶

Al Zhyly, Whbah bin Mustafā, Al-Fiqh Al-Islāmi Wa ʾdillatuhu, Dar Al-Fkr,Demishq, ṭb`e chuharem,3/2076

: «لَا تُسَافِرُ امْرَأَةٌ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إلَّا وَمَعَهَا مَحْرَمٌ أَوْ زَوْجٌ»۔۔۔ وَلَا يَجِبُ الْحَجُّ عَلَيْهَا وَجْهُ مَا ذَكَرَهُ الْقُدُورِيُّ أَنَّ الْمَحْرَمَ أَوْ الزَّوْجَ مِنْ ضَرُورَاتِ حَجِّهَا بِمَنْزِلَةِ الزَّادِ، وَالرَّاحِلَةِ إذْ لَا يُمْكِنُهَا الْحَجُّ بِدُونِهِ كَمَا لَا يُمْكِنُهَا الْحَجُّ بِدُونِ الزَّادِ، وَالرَّاحِلَة(الکاسانی،علاء الدين، أبو بكر بن مسعود بن أحمد الحنفی (المتوفى:۵۸۷ھ)، بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، دار الكتب العلمية، بیروت، طبع دوم، ۱۴۰۶ھ/۱۹۸۶ء،ج۲،ص ۱۲۳، فَصْلٌ شَرَائِطُ فَرْضِيَّة الْحَجِّ)

Al-Kāsāny, `elaʾ Al-dīn, Abu Bkr bin Ahmad Al-Hnfy(587), Bdāʾ`e Al-Snāʾ`e fy Trtīb Al-Shrā`e, Dar Al-Ktb Al-Ilmiah, Bīrut, ṭb`e Dwm, 1406H, 2/123

العسقلانی،احمدبن علی،فتح الباری،دارالمعرفہ،بیروت،1379ھ، ج۴،ص ۷۶، بَابُ حَجِّ النِّسَاءِ

Al-`esqlāni, Ahmad bin Ali, Fth ul Bāry, Dar ul m`erifah, Bīrut,1379h,4/76

قَالَ الْقَاضِي عِيَاضٌ قَالَ الْبَاجِيُّ هَذَا عِنْدِي فِي الشَّابَّةِ وَأَمَّا الْكَبِيرَةُ غَيْرُ الْمُشْتَهَاةِ فَتُسَافِرُ كَيْفَ شَاءَتْ فِي كُلِّ الْأَسْفَارِ بِلَا زَوْجٍ وَلَا مَحْرَمٍ(النووی، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف (المتوفى:۶۷۶ھ)، المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج،دار إحياء التراث العربي،بيروت، طبع دوم، ۱۳۹۲ھ،ج۹،ص۱۰۴)

Al-Nwwy, Abu Zkria Mhy Al-dīn Yhyā bin Shrf(676h),Al-Mnhāj Shrh Ṣhīh Muslim bi Al-Hjjāj, Dar ʾhyā Al-Turāth Al-`erby, Bīrut, ṭb`e Dwm, 1392h, 9/104

الشافعي أبو عبد الله محمد بن إدريس بن العباس القرشی المكی (المتوفى:۲۰۴ھ)، الأم،دار المعرفة، بيروت،۱۴۱۰ھ/ ۱۹۹۰ء،ج۲،ص ۱۲۷، بَابُ حَجِّ الْمَرْأَةِ وَالْعَبْدِ

Al-Shāf`ey Abu Abdullah Muhammad bin Idrees bin Al-`ebbās Al-Qrshy Al-Mkky(204h), Al-ʾUm, Dar ul m`erifah, Bīrut,1410h,2/127

اللحیدان، محمد بن عبد العزیز،فقہ عطا بن ابی رباح فی المناسک ، مکتب الدعوۃ بالروضہ ،طبع اول، ۱۴۲۹ھ/۲۰۰۸ء،ج۱،ص۱۴۲

Al-Lhīdān, Muhammad bin `Ebd Al-Aziz, Fiqh `eṭā bin Aby Rbāh fy Al-Mnask, Mktebah Al-D`ewah Bir rwdhah, ṭb`e Awl, 1429h,1/142

امام النووی لکھتے ہیں: قَالَ أَصْحَابُنَا وَلَا فَرْقَ فِي لُزُومِ الدَّمِ فِي كُلِّ هَذَا بَيْنَ الْمُجَاوِزِ لِلْمِيقَاتِ عَامِدًا عَالِمًا أَوْ جَاهِلًا أَوْ نَاسِيًا (النووی، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف (المتوفى:۶۷۶ھ)، المجموع شرح المهذب ((مع تكملة السبكي والمطيعي))،دار الفكر،بیروت،س۔ن،ج۷،ص ۲۰۷

Al-Nwwy, Abu Zkria Mhy Al-dīn Yhyā bin Shrf(676h),Al-Mjmu`e Shrh Al-Muhḍb,Dar Al-Fkr, Bīrut,N.D,7/207

ابن حزم ، المحلیٰ۔ج۵،ص ۵۷

Ibn Hzm, Al-Muhellā,5/57

وَبِهِ قَالَ أهل الظاهر قالوا الْغُسْلُ وَاجِبٌ عِنْدَ الْإِهْلَالِ عَلَى كُلِّ مَنْ أَرَادَ أَنْ يُهِلَّ وَعَلَى كُلِّ مَنْ أَرَادَ الْحَجَّ طَاهِرًا كَانَ أَوْ غَيْرَ طَاهِرٍوَقَدْ رُوِيَ عَنْ عَطَاءٍ إِيجَابُهُ(ابن عبد البر،أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد النمري القرطبی (المتوفى:۴۶۳ھ)، الاستذكار،تحقيق: سالم محمد عطا، محمد علي معوض،دار الكتب العلمية،بيروت، طبع اول، ۱۴۲۱ھ/ ۲۰۰۰ء،ج۴،ص ۵)

Ibn `ebd Al-br, Abu `emr Yusuf bin Abdullah bin Muhammad Al-Qrṭby(463h), Al-Istizkār, Tehqiq:Salm Muhamad `eṭā..,Dar Al-ktb Al-Ilmiah, Bīrut, ṭb`e Awl,1421h,4/5

ابن ابی شیبہ ،عبد الله بن محمد ،المصنف(الریاض:مکتبۃ الرشد 1409ھ) ، رقم: 15601.

Ibn Abī Sheība, `Abdullāh Bin Muḥammad,Al-Muṣannaf (Al-Riyaḍ:Maktaba Al-Rushad,1409AH), 15601.

اُسْتُحِبَّ لَهُ أَنْ يَغْتَسِلَ قَبْلَهُ، فِي قَوْلِ أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ، مِنْهُمْ طَاوُسٌ، وَالنَّخَعِيُّ، وَمَالِكٌ، وَالثَّوْرِيُّ، وَالشَّافِعِيُّ، وَأَصْحَابُ الرَّأْيِ؛ ۔۔۔فَسُنَّ لَهَا الِاغْتِسَالُ، كَالْجُمُعَةِ، وَلَيْسَ ذَلِكَ وَاجِبًا فِي قَوْلِ عَامَّةِ أَهْلِ الْعِلْمِ. ابن قدامة المقدسی، أبو محمد موفق الدين عبد الله بن أحمد بن محمد بن قدامة الجماعيلي الدمشقي الحنبلی (المتوفى:۶۲۰ھ)، المغني،مكتبة القاهرة،۱۳۸۸ھ/ ۱۹۶۸ء،ج۳،ص۲۵۶

Ibn Qudamah Al-Muqedsy,Abu Muhammad Abdullah bin Ahmad Al-Hnbly(620h), Al-Mughny,Mktebah Al-Qaherah,1388h,3/256

وَقَدْ رُوِيَ عَنْ عَطَاءٍ إِيجَابُهُ وَرُوِيَ عَنْهُ أَنَّ الْوُضُوءَ يَكْفِي عَنْهُ ، ابن عبد البر، أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد النمري القرطبی (المتوفى:۴۶۳ھ)، التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد،تحقيق: مصطفى بن أحمد العلوی،محمد عبد الكبير البكری،وزارة عموم الأوقاف والشؤون الإسلامية،المغرب،۱۳۸۷ھ،ج۱۹،ص ۳۱۷

Ibn `ebd Al-br, Abu `emr Yusuf bin Abdullah bin Muhammad Al-Qrṭby(463h),Al-Tmhīd lma fy Al-Mʾṭā min Al-M`eāny wa Al- Asanīd, Tehqiq: Mustafa bin Ahmad Al-`eLwy..,Wzarah `Emum Al-ʾoqāf wa Al-Shʾun Al-Islamiah, Al-Mghrib,1387h,19/317

ابن عبد البر، التمهيد، ج۱۹،ص ۳۱۷

Ibn `ebd Al-br, Al-Tmhīd, 19/317

Published
2022-12-31
How to Cite
Dr Anwaar Hussain,Dr Nomana Khalid. (2022). عطا ء بن ابی رباحؒ کی فقہی آرا اور ان کے علمی اثرات. Al Qalam, 27(2), 293-300. https://doi.org/10.51506/al qalam.v27i2.1792